|
W I A D O M O Ś Ć |
Więcej autobusów, tańsze bilety? 25 czerwca podczas sesji Rady Miejskiej, radni zdecydowali o odłączeniu się bytomskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej od KZK GOP. Ta rewolucyjna zmiana przyniesie spore korzyści dla miasta, PKM–u i pasażerów. Oznacza to bowiem znacznie mniejsze kwoty wydawane z miejskiej kasy, lepszą kondycję PKM i poprawę usług komunikacyjnych. To był ostatni dzwonek na podjęcie takiej decyzji.
Decyzję wymusiły utrzymujące się w ostatnich latach niepokojące tendencje. Z roku na rok rośnie wysokość środków, jakie miasto musi przekazywać KZK GOP na dofinansowanie komunikacji. W tym roku kwota sięgnęła już blisko 10 mln. zł. i była wyższa o prawie 800 tys. zł w porównaniu z rokiem ubiegłym. W ślad za tym, zamiast poprawy komunikacji w mieście, szły coraz większe ograniczenia transportu pasażerskiego na terenie Bytomia. Miesięczne ograniczenia wskazywane przez KZK GOP, sięgają dziś ok. 200 tys. zł. Autobusów jeździ coraz mniej, są coraz bardziej zatłoczone, o uruchomieniu nowych linii nie można nawet marzyć, a jakość taboru została odsunięta na dalszy, niewidoczny jak na razie plan. Działo się tak dlatego, że z dotacji płynącej z bytomskiej kasy, KZK GOP utrzymuje nieefektywne linie w innych gminach, pieniądze z Bytomia w żaden sposób nie przekładają się na komunikację w mieście. Giną we wspólnym worku i nie wpływają w żaden sposób na poprawę sytuacji w miejskiej komunikacji. Gmina płaci coraz więcej, za gorszą komunikację | Kwoty dotacji płaconych przez gminę dla KZK GOP: 1999 - 5.019.396,00 zł 2000 - 7.198.695,00 zł 2001 - 8.052.128,00 zł 2002 - 8.556.699,00 zł 2003 - 9.348.272,00 zł |
Jedynym sposobem by temu zaradzić jest wystąpienie z KZK GOP i zorganizowanie komunikacji własnym sumptem. Jak się okazuje, PKM jest w stanie udźwignąć ten ciężar i, co więcej, potrafi stworzyć nowy system komunikacyjny oparty na nowych racjonalnych zasadach. Gmina, zamiast płacić wielkie pieniądze dla KZK GOP, będzie teraz refinansować jedynie ulgi dla pasażerów. PKM utrzyma się natomiast z wpływów ze sprzedaży biletów. Od nowego roku kalendarzowego w bytomskich autobusach pojawiliby się konduktorzy, którzy będą sprzedawać bilety pasażerom. Tu już gapowicze się nie prześlizgną. Oznaczałoby to zatrudnienie około 200 osób, ale nawet przy kosztach z tym związanych, PKM mogłoby osiągnąć zyski. Dzięki swej autonomii, PKM będzie mógł także na nowo i według potrzeb zorganizować komunikację - tam gdzie jest taka potrzeba, powstaną nowe linie autobusowe, w miarę potrzeb, zwiększona będzie częstotliwość kursów, autobusów będzie więcej i będą w lepszym stanie. Układ komunikacyjny będzie całkowicie dostosowany do potrzeb społecznych. Powstanie też szansa na odbudowę taboru. Dla pasażera to gratka, gdyż w takim systemie, PKM jedynie dbając o pasażerów i zwiększając ich liczbę, może pomnażać zyski i rozwijać się. Dzisiaj liczba przewiezionych pasażerów nie ma żadnego znaczenia. Piotr Heine Prezes PKM Bytom S.A. | PKM może funkcjonować bez przynależności gminy do KZK GOP. Wpływy z biletów są na tyle duże, że przedsiębiorstwo mogłoby funkcjonować mimo tego, że zatrudniłoby ok. 200 osób na stanowiska konduktorów. Mimo wzrostu kosztów z tym związanych, jest możliwość uzyskania większych wpływów. |
Poza biletami jednorazowymi, które być może będą nawet minimalnie tańsze, będą również bilety miesięczne. PKM Bytom S.A., dla usprawnienia komunikacji wejdzie także w porozumienie z innymi gminami, które wystąpiły z KZK GOP, np. z Gliwicami i wspólnie organizować będą komunikację. Nie ma możliwości windowania cen biletów, maksymalne stawki ustala bowiem gmina. Poza tym, bilety w autobusie będą sprzedawane bez opłaty manipulacyjnej. Refundowanie przez gminę ulg dla mieszkańców będzie w pierwszym okresie objęte ryczałtem. W przyszłym roku, po dokładnych analizach, gmina będzie mogła zdecydować, na jakim poziomie powinien być ten ryczałt wypłacany. Kwota ta jednak będzie znacznie niższa niż obecna dotacja płacona KZK GOP. Zgodnie z zapisem w Statucie Związku, gmina będzie musiała jeszcze należeć do KZK GOP do końca roku, okres wypowiedzenia trwa bowiem 6 miesięcy. Od nowego roku bytomska komunikacja autobusowa będzie miała już zupełnie inny wymiar, jak zgodnie twierdzi Zarząd PKM, będzie lepsza, bardziej efektywna, będzie więcej autobusów i powstaną dodatkowe linie. Artykuł zaczerpnięty z Kuriera Bytomskiego. |
|
K O M E N T A R Z E |
[1] ~jery odpowiada na informację główną |
2003-07-02 10:27:39 |
Zgadzam sie, ze komunikacja na terenie miasta bedzie tansza, ale jak to ma sie w odniesieniu do polaczen miedzymiastowych ? Wtedy pasazer bedzie musial kupic dodatkowy bilet jednorazowy lub miec dwa bilety miesieczne. GOP to jedna aglomeracja i czesto ludzie jezdza do pracy, szkoly do innych miast. Czy ktos zastanowil sie jaki to skutek bedzie mialo dla przyslowiowego Kowalskiego ? |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
[2] ~HelenaParadowska odpowiada na informację główną |
2003-08-02 20:05:01 |
Czy PKM Bytom będzie miało wyłączność na obsługę linii w Bytomiu. A co z połączeniami międzymiastowymi? Jakby nie patrzeć, mieszkamy w aglomeracji. Czy będzie możliwość zakupu biletu miesięcznego wspólnego dla KZK GOP i PKM BYTOM, tak jak to ma miejsce na przykład w Tychach? |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
|
[4] ~genom odpowiada na informację główną |
2003-09-22 09:45:12 |
Baju baju, nie w tym kraju. Już słyszeliśmy tysiąc razy o tańszej i lepszej komunikacji. PKM Bytom niestety cudem nie jest, zatem nalezy spodziewać się znacznego pogorszenia standardów w stosunku do tego co jest obecnie. No i ludki, co z podstawą, czyli tramwajami? Jedyny sensowny i nowoczesny środek komunikacji w Bytomiu będzie na innym bilecie niż smrodzące autobusy. Biedni mieszkańcy.
Została Wam jeszcze wąskotorówka - przejeta przez miasto i zostawiona na pastwę złodziei, bo grupka chłopaków którzy tracą najlepsze lata swego zycia walcząc o jej byt nie ma żadnego wsparcia ze strony miasta.
|
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
|
[6] ~Bin odpowiada na informację główną |
2006-05-25 18:52:35 |
Ten moloch KZK GOP zatrudnia ok.180 osób przeważnie byłych dygnitarzy, którzy mają tam udziały. Dochodzi do tego utrzymanie samochodów w których podczas tzw.kontroli siedzi przeważnie po kilka osób. Ten "twór nie ma nad sobą żadnej kontroli. Jak zrobią rozkład jazdy to"pożal się Boże" niekiedy inny niż ma kierowca! Zamiast takich kosztownych kontroli wystarczy zamontowac tachografy w autobusach i rozliczenia z kursów, czasów odjazdów, czasu pracy kierowcy, dokononywac za pomocą komputera. Tak jest np. w Niemczech. |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
[7] ~KloneK odpowiada na informację główną |
2006-06-09 16:38:27 |
Nie mam zamiaru kupowac 2 innych biletów miesiecznych i wydawac przy tym jreszcze razy tyle kasy... bilety KZK GOP powinny byc honorowane na liniach PKMu Bytom jezeli on sie odłączy od KZK GOP ja przynajmniej 2 razy w tygodniu jezdrze do Gliwic linią PKMu Bytom(57) i liniami innymi które sa obsługiwane przez innych przewoźników wiec musiałbym kupowac inne bilety a to jest bez sensu wiec bilety powinny byc wspulne...:/:/ |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
|
[8] ~obserwator odpowiada na informację główną |
2006-06-16 18:42:11 |
już pierwsze zdanie nie jest prawdziwe, radni nie zdecydowali na razie ani o odłączeniu miasta Bytomia, ani tym Bardziej PKM Bytom S.A. bo on do KZK GOP nie nalezy - jest to przewoźnik mający umowę z KZK. Poza tym proszę pooglądać autobusy PKM Bytom S.A. porozmawiac z ludźmi którzy tam pracuja i obraz będzie pełny Panie "dziennikarzu" |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
|
[9] ~suchy odpowiada na informację główną |
2006-06-20 01:39:57 |
jak ktoś wspomniał tu wyżej, rzeczywiście pare rzeczy sie nie zgadza..Bytom jeszcze nie wystąpił z KZKGOP, bo nie ma dzisiaj 25 czerwca, tylko 20.. w dodatku Gliwice wcale nie wystąpiły z KZKGOP, one tylko zagroziły tym, jeżeli nie zostanie podwyższona stawka za wozokilometr..gdyby wystąpiły to wszyscy by o tym trąbili na śląsku, a jakoś nikt o tym nie wie..troche wiedzy by sie przydało przy pisaniu artykułów...
a co do samej sprawy, to też sie własnie zastanawiam co do sprawy biletów..bytom to nie są tychy czy jaworzno..te miasta leżą sobie z dala od centrum śląska i nic nikomu nie szkodzi że mają inne taryfy..ale bytom to przeciez miasto blisko całej aglomeracji śląskiej!!jakim cudem można byc tak głupim i podejmować takie głupie decyzje?czy ktoś pomyślał o tym że ludzi nie stać na dwa miesieczne? jak to bedzie wygladac - mieszkancy np. miechowic będą musieli sobie kupić miesieczny na bytom, żeby dojechać do centrum, a potem kupować drugi miesieczny z KZK zeby z centrum bytomia dojechac gdzieś poza bytom?? idiotyzm totalny..róbcie tak dalej, niech każde miasto wystąpi z KZK i stworzy sobie własną komunikacje i niech bedzie 50 tysiecy milionów biletów, taryf, regulaminów, przewoźników i wogóle..wtedy może trafimy do Guinessa jako najbardziej rozsypany komunikacyjnie obszar... |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
[10] ~toms odpowiada na informację główną |
2006-06-24 12:05:30 |
całą wine ponosi przes Heine, to on zniszczył całe przedsiębiorstwo, zobaczcie PKMy-y które należą do Katowic, gliwic, Świerklańca czy Sosnowca, zpbaczcie jakie mają naowe autobusy, a Bytom, stare graty, albo berlinskie uzywane many |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
[12] ~natie odpowiada na informację główną |
2006-06-29 21:23:20 |
Hmm też sie zastanawiam jak to bedzie wygladalo :/ codziennie dojezdzam do gliwic na uczelnie linia 840 lub 870 (pkm gliwice). a poza tym musze jakos dojechac do miejsca, gdzie wlasnie moge wejsc do 840 czy 870 - a dojezdzam albo 146 albo 121 (pkm bytom). nie chce kupowac 2 roznych biletow!! |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
|
[13] ~iperyt odpowiada na informację główną |
2006-06-30 15:49:06 |
Być może sama forma przejściowa czyli oderwanie się kilku miast może być nieco uciążliwa dla pasażerów.Mimo to w dlszej perspektywie przy poparciu większej ilości gmin jest szansa na upadek moloch jakim jest KZK GOP i powstanie w jego miejsce tworu zdrowego który by działał na jasnych zasadach. |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
[14] ~123321 odpowiada na informację główną |
2006-07-01 15:26:20 |
Wy chyba nie wiecie o czym piszecie...jezeli KZK upadnie to bedzie jedna totalna katastrofa... Pomyślcie sobie że tak jak było za komuny, kazde miasto bedzie miało swój bilet. Jadąc ze szkoły musiałbym kupić bilet na Chorzów, Zabrze i Rudę Śląską bo mam taki dojazd. I ciekawie by było gdyby jakiś człowiek przyszedł na przystanek i jedzie autobus np. PKM K-ce a ma bilet tylko na Gliwice...SMIECH!! |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
|
|
|
|
[27] ~BIEDRONA odpowiada na komentarz nr. 23 |
2006-07-06 14:56:26 |
a jak prosperują??? to nie wygląda tak, gdyby zrobili przegląd, ale legalny, wszystkich busów to by im głowy ludzie ścięli. tam są taki przewkręty, że głowa boli. a teraz wymyślili te bilety, no cóż żyjemy w POLSCE:( |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
|
[18] ~jack odpowiada na informację główną |
2006-07-02 18:59:03 |
uwazam ze pkm bytom bardzo dobrze zrobil gdyby tak wszyskie zaklady poszly tym tropem to napewno bylo by lepiej darmozjady z GOP i MZKP wreszcie poszli by na zielona trawke . z tymi biletami to jest problem ale tak jak z kazdego problemu jest wyjscie. |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
[19] ~krzychu odpowiada na informację główną |
2006-07-02 22:25:40 |
http://pl.wikipedia.org/wiki/PKM_Bytom
"Obecnie firma już nie istnieje.Jej funkcjonowanie zakończyło się 31 czerwca 2006.Tego dnia Piotr Heine ( prezes PKM Bytom )ogłosił jej zamknięcie."
Czy to prawda co piszą? |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
|
[24] ~oberwator odpowiada na informację główną |
2006-07-04 15:20:13 |
No cóż, nie trzeba czekać do 1 stycznia 2007 roku, już widzimy że PKM Bytom jest w likwidacji i pewnie jego upadłość jest tylko kwestią czasu. Po obietnicach PKM-u zostana tylko bezrobotni kierowcy i inni pracownicy, długi i to w zasadzie tyle. Zatem nie trzeba czekać do 1 stycznia i już dzisiaj można powiedzieć, że PKM niczego nie zorganizuje |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
[25] ~olo odpowiada na komentarz nr. 24 |
2006-07-04 22:59:06 |
Winny jest Heine (prezes firmy) i Wójcik (SLD), bo nie zadbali o transport w mieście i położyli firmę (prywatną). Teraz już nie ma wyjścia, bo bez KZK GOP, nie będzie żadnego transportu i nikt normalny nie zainwestuje w tym mieście ani grosza.
Heine zrobił długi, położył firmę i zrzuca winę na KZK GOP. Dziwne, że PKMy z Katowic, Gliwic, Sosnowca i innych miast sobie radzą, a nasz nie! |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
[26] ~ED odpowiada na informację główną |
2006-07-05 09:26:32 |
Kontrolerzy KZK, powiedzieli kierowcom, że wykończą PKM Bytom za prezesa Heinego karami umownymi. "Będziecie j....ni jak psy!" oświadczyli kierowcom, za tego H....a Heinego. |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
|
[30] ~prezes odpowiada na informację główną |
2006-07-26 00:15:35 |
Czy myślici że cały tabor stojący pół roku w zastoju odpali może jakieś 40%.Autobusy muszą jeżdzić na okrągło taki zastuj oznacza że mase urządzeń nie zadziała .Potem będzie potrzebnych z 250 kierowców na start przy dzisiejszym zapotrzebowaniu na kierowców to na dzień 1 stycznia 2007 znajdą może 50-100 chyba że przytrzymią tych ale jak narazie to nawet nie zapłacili im za lipiec.I jeszcze opłaty ubezpieczenia przegłądy taboru utrzymanie zaplecza mechanicznego i jeszcze mase opłat które trzeba będzie płacić przez pół roku.Chyba że PKM BYTOM jest tak bogaty i utrzyma całom zajezdnie w dobrej kndycji i pracowników przez ten okres.Tak więc panie HEINE jak sie takie coś robi to z głową wpowiada sie umowe z KZK GOP i sie pół roczku czeka a reszta lini miała chodzić do 31 grudnia 2006.W taki sposob jeszcze była by szansa a teraz już jej nie widze. |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
[31] ~cesarz odpowiada na komentarz nr. 30 |
2006-07-26 00:49:49 |
On to zrobił specjalnie,,zeby ukarać kierowców''..Okradał przez całe lata załogę,a kiedy ta nareszcie się zbuntowała,to go prąd popieścił..A tak swoją drogą to ON i tak zamierzał ten zakład zamknąć-była to tylko kwestia czasu,.Wykorzystał konduktorów do wojny z KZK_GOP w tym samym czasie kierowcy mu się zbuntowali i jeszcze parę drobiazgów dopomogło Mu w podjęciu decyzji o i jeszcze raz powtarzam,że taka decyzja to była tylko kwestia czasu..W jednej spółce SA pozakładał kilka spółek -wyprowadził kasę-narobił tyle długów,że już więcej nie można było i rozwiązał interesik,a dodatkowej oliwy do ognia dolali kierowcy,którzy zażądali odejścia 'prezesika' z firmy skoro narobił takich długów-nie potrafił zarządzać dali mu ultimatum do odejścia-nie skorzystał pyszałkowate nasienie/uwqażał,że firma jest jego/-wolał ją rozwiązać niż z niej odejść..Pozatym tam funkcjonują jeszcze inne spółki-,które powstały z krwawicy warsztatu i służby ruchu np.SP.ZOO-wyworząca śmieci i cały czas zarabiająca. |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
|
[34] ~hektor1 odpowiada na komentarz nr. 30 |
2006-07-30 16:30:48 |
niepotrzebnie martwicie się o tabor w Bytomiu-on nie będzie tam stał do 31ego-grudnia2006r..Jeżeli Bytom ruszy od 1ego-stycznia 2007to nie z tym taborem-ten sprzęt jest bowiem w większości pod zastawami bankowymi,a spora ilość to już dawno autobusy sprzedane do innych wcześniej sobie utworzonych spółek od których to pkm niby wypożyczał i słono płacił za te wypożyczenia..Teraz tam została garstka starych gratów,które jeżeli nawet sprzedadzą to za grosze.Pracowników trzymać napewno nie będą do Nowego Roku bo tam nikomu na ludziach nie zależy.Nie dostali nawet swojej wypłaty za Czerwiec i Lipiec chociaż niezłą wojnę tam załoga przeprowadziła o swoje pieniądze.Nie dostali nawet wypowiedzeń z pracy,które przynajmniej umożliwiłyby im zatrudnienie w innym miejscu.Czyli ani pieniędzy,ani wypowiedzeń-sytuacja ciężka i bardzo krytyczna,a wszystko dlatego,że prezesi spółki nie chcą zapłacić odpraw za grupowe zwolnienia,więc czekają,aż większość nie wytrzyma i sama się zwolni |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
[32] ~horsky odpowiada na informację główną |
2006-07-29 17:55:20 |
Witam!
Cieszę się że w końcu ktoś zuważył tego pasożyta - Katowice. Jestem mieszkańcem Gliwic i myślę że wspólnie z "naszym" PKM -em jesteśmy w stanie konkurowć z KZK i to na wielu polach. Obszar oddziaływania odu firm jest podobny jeśli nie większy od tego co pozostanie przy KZK. Z ich "gospodarką" wyjście Bytomia to początek reakcji lawinowej /koszty stałe ich zabiją/.
Nie znam decyzji w tej sprawie RM Gliwice, choć Państwo na nią się powołujecie.
Było mi bardzo przykro gdy dla miasta które w przeszłości innym tyle dało brak było chęci ze strony KZK /ale też marszałka i wojewody/ jakiejkolwiek pomocy, nawet w tak błahej sprawie a finansowo neutralnej /społecznie za to bardzo pozytywnej/ jak "konduktorzy".
BRAWO BYTOM TRZYMAM ZA WASZ SUKCES!
K.J.N. |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
[33] ~horsky odpowiada na informację główną |
2006-07-29 18:09:16 |
Witam!
dot.:
Wątpliwości dot. róznych podmiotów realizujących zadania kom. w mieście czy aglomeracji.
W Londynie takich przewożników jest mnóstwo i wszyscy są zadowoleni. To nie bilet "wsólny jak komuna" a jakość świadczonych usług, dogodność, dostępność są tu ważne a więc "odbicie potrzeb rynku". Wszak nikt nie może zabronić im jeździć np.: do "Stalinogrodu", a nawet dublować linie aby słabych "wykosić".
Gliwice K.J.N. |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
[35] ~toms odpowiada na komentarz nr. 33 |
2006-08-09 08:51:11 |
horsky-ty chyba nie pochodzisz ze Sląska, pewnie przyjechałeś tu z tej twojej polski i zcaynasz rzadzić. Cały czas komunkacja na slasku była zintegrowana, i nie możesz porównywać Lodynu go Gónego Śląska, a jesliby Gliwice sie odłączyły sie od KZK o daje głowe ze predzej czy pozniej bedziecie sobie jeździć nie do aglomeracji katowickiej ale do Smolnicy i Strzelec Opolskich |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
[36] ~Igor odpowiada na informację główną |
2006-09-19 10:47:29 |
Jak na tak dużo aglomeracje, ceny biletów powinny być liczone od liczby przystanków (zawsze na rozkładzie autobusowym obok legendy mogła by być podana cała liczba przystanków na tej lini)
Z miasta do miasta jest to idiotyczny pomysł. Byłem ostatnio w stolicy i spodobał mi sie tam bilet całodobowy a nie jednodniowy jak u nas. W dodatku był sporo tańszy. W Bytomiu wymaga poprawienia sam wygląd Dworca PKM ( a już o Dworcu PKP nie wspominam). No ale dobrze chociaż że coś sie stara pozmieiać. |
odpowiedz na ten komentarz |
|
|
|
| |